Geachte leden,
Wij contacteren u vandaag op verzoek van de “Icarus Club Ardennais”, beheerder van de parapente-vliegplaats van Létanne in de Franse Ardennen. Een bekende site die door velen van u wordt bezocht en waar we telkens warm verwelkomd worden. In het verleden werden daar ook reeds manches van de “BAPO” gehouden.
De voorzitter, de heer Jacques DEGLAIRE, nam contact met ons op om ons op de hoogte te brengen van de aanwezigheid van het vliegveld van Reims-Champagne, dat ten zuidoosten van Reims ligt, op enkele kilometers van de stad en precies in de as van de afstandsvluchten vanaf de vliegplaats.
Inderdaad, de club “Icarus Club Ardennais” heeft 2 jaar geleden, en dit jaar opnieuw, parapentevluchten in het vliegtuiglandingscircuit op het vliegveld moeten betreuren. De vluchten in kwestie waren vertrokken vanaf Létanne. Deze incidenten hebben nog geen gevolgen gehad, maar hebben wel geleid tot meldingen en opmerkingen van de luchtpolitie.
Deze incidenten houden vaak verband met een gebrek aan kennis van de aanwezigheid van het luchtvaartterrein en de daarmee samenhangende beperkingen. Dit vliegveld verwelkomt inderdaad enkele honderden vluchten per jaar, waaronder die van straalvliegtuigen. Het vliegveld heeft ook een AFIS-gebied.
De “VAC”-kaart in de onderstaande bijlage geeft aan dat de naderingscircuits zich TEN NOORDEN ervan bevinden. Daarnaast worden er vaak aerobatic- en parachute- activiteiten gehouden. Dit alles zou jullie, beste leden, moeten aanmoedigen om jullie vlucht nog zorgvuldiger voor te bereiden om te voorkomen dat je in dit gebied terechtkomt.
Elk jaar dat voorbij gaat, laat ons zien dat jullie steeds meer aandacht en respect hebben voor de omgeving waarin we vliegen, en de BVVF is jullie hiervoor dankbaar. Met dit in gedachten ben ik er zeker van dat jullie de nodige maatregelen zullen nemen. Jullie veiligheid en die van de gebruikers van het vliegveld staan op het spel, maar het gaat ook om het overleven van de vliegplaats van Létanne, waarin de leden van de plaatselijke club veel energie steken. Het is onze plicht om ervoor te zorgen dat wij als gasten de grootst mogelijke waakzaamheid betrachten.
We gaan er graag heen als de wind uit het oosten komt, laten we ervoor zorgen dat de vliegplaats blijft bestaan.
Ter informatie, Bertrand heeft een “BPC”-baken in het NOORDEN ervan geplaatst, verschoven van de directe as. Als je dit in je instrument invoert, kan je het gebied via het NOORDEN omzeilen. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een meer zuidelijke passage. Is dit baken ver genoeg naar het NOORDEN of niet ? We bespreken dit met Bertrand die, zoals we weten, veel belang hecht aan het respecteren van de wet- en regelgeving.
Als voorbeeld is hier een vergelijking van tracks, met enerzijds vluchten die de omweg maken via het NOORDEN en anderen niet.