7 Meuses

GPS Coordinaten 50.354166667°N 4.86083333°E

S (135°-225°)
Praktijk Hang Gliding / Paragliding
Type vlucht Vols thermodynamiques (site classique)
Openingsdata 16 March - 16 March
Hoogte startplaats 250 m
165 m

Algemeen

Décollage = start – Attero = landing – bouée de sauvetage = reddingsboei

Reglement

Deze vliegplaats is voorbehouden aan leden van de BVVF of van een gelijkwaardige buitenlandse federatie, in het bezit van het brevet van vrije vlucht Piloot en verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid voor de vrije vlucht.

Duovluchten zijn verboden behoudens schriftelijke toestemming van de BVVF.

Toplandingen zijn verboden indien er zich personen of vleugels bevinden in de startzone. De startzone is de volledige zone voor de bomen.

Leef altijd strikt de voorrangsregels na (parapente = delta), hou voldoende afstand van de helling, de antenne en de andere piloten in functie van de vliegomstandigheden. Vlieg niet “ter plaatse” en laat de anderen in de thermiek draaien.

OPGELET: luchtruimbeperkingen !

Luchtruim

Deze vliegplaats bevindt zich onder de militaire TMA van Florennes (à partir de 2500 ft/ 750m AMSL), die steeds actief is op werkdagen maar die ook op elk moment actief kan worden tijdens weekend en op feestdagen. Raadpleeg hiervoor de NOTAM's op de BVVF-website of die van Belgocontrol. Tijdens de activatie van de TMA, is het verboden om meer dan 500 m boven de start te stijgen. Wanneer de luchtmachtbasis in “stand-by” is, mag men de TMA slechts binnenvliegen als men Florennes Tower blijft uitluisteren op 125.880 MHz.

Op minder dan 4 km naar het Noorden moet men opletten voor de TMA van Charleroi DIE ALTIJD ACTIEF is (vanaf 2500 ft/ 750m AMSL ten westen van de Maas, en vanaf 3500 ft/1050 m AMSL oostelijk van de Maas). Noteer dat  op 17,5 km NNW van de start (buiten de CTR) de TMA zelfs daalt tot 2200 ft/660m AMSL. Men mag NOOIT in deze TMA's vliegen, en om ze te vermijden moet men oostelijk vliegen naar de verkeerswisselaar van de E411 en de N4, waarbij men aan de zuidkant van het bos ten noorden van (het ULM-terreinà van Maillen moet blijven, wat trouwens enkel  mogelijk is tijdens weekends en op feestdagen of wanneer de TMA 4 van Beauvechain, die op dat punt begint, niet actief is (2500 – 4500 ft AMSL).

Startplaats

Elevatie: 250 m AMSL.

Plaats: « Uitzichtpunt der 7-Meuses », Rue du Sart à Soilles, Rivière.

Parking: plaats uw voertuig aan de Zuidkant van de weg of aan het restaurant (niet voor de huizen),

Rij langzaam (kinderen!) en respecteer de natuur (gooi afval in de vuilbakken of neem het terug mee).

Respecteer het milieu en omwonenden. Rij rustig en voorzichtig!

Landing

LANDINGSPLAATS « camping » (delta’s en parapentes):

In de grote wei tegenover de start, tussen de camping en de grote baan (geel terrein op het plan). Verbod om de camping op lage hoogte te overvliegen. Let op voor de verlichtingspalen langs de weg.

Parapentes: bij matige tot vrij krachtige wind kan het bereiken van dit terrein onmogelijk blijken, begeef u dan naar de landing aan het jaagpad.

Hoogte: 85 m.

Vereist glijgetal: 6.

Toegang & Parking: In Godinne de brug oversteken, rechts het viaduct nemen en dan terug naar rechts.

 

LANDINGSPLAATS « jaagpad »: parapentes:

Tussen de Maas en de viervaksbaan, rechts ten opzichte van de start (groen terrein op het plan). Zeer kleine en mogelijks ERG TURBULENTE landingsplaats. Het bezoek aan de landingsplaats is VERPLICHT vooraleer op deze site te vliegen. De aanvlucht gebeurt boven de Maas, maar opgelet voor valwinden of voor veranderingen van de windrichting.

Hoogte: 85 m

Vereist glijgetal: 4

Toegang & Parking: Langs de viervaksbaan aan de voet van de vliegplaats. Geen voertuigen parkeren langs de grote baan aan de kant van de landing, noch op het jaagpad, de weg die erheen leidt of bij de buren.
Er is een parking aan de overkant van de grote baan.

Gevaren

LANDINGSPLAATS « camping » delta’s (en parapentes):
Langs de baan ter hoogte van het dorp loopt er een bovengrondse electriciteitsleiding. Deze is goed zichtbaar, maar 1m50 boven deze leiding loopt een dodelijke, nauwelijks zichtbare hoogspanningslijn.

DELTA : Opgepast voor enkeldoekers: het landingsterrein is vrij ver van de start, zeker bij vrij krachtige zuidenwind. In voorkomend geval eerst hoogte winnen vooraleer zich naar de landing te begeven. Indien u bij de eerste passages voor de helling geen hoogte wint dient u zich onmiddellijk naar de landing te begeven.

PARAPENTE: Turbulente vliegplaats bij westenwindtendens. Opgelet als de wind versterkt: laat u in geen geval achter de helling afdrijven (rolwinden en geen noodlandingsplaats). DELICATE LANDING ! Bezoek parapente-landingsplaats langs de Maas noodzakelijk alvorens op deze vliegplaats te vliegen.

OPGELET: Bij hoog water van de Maas, is het streng verboden om het landingsterrein langs het jaagpad te gebruiken. Op die momenten vertegenwoordigen de snelle stroming en het debiet van het water een levensgevaarlijke toestand bij waterlandingen.