Coo West

GPS Coordinaten 50.39861°N 5.88778°E

W (225°-300°)
Praktijk Hang Gliding / Paragliding
Type vlucht Vols thermodynamiques (site classique)
Openingsdata 05 November - 05 November
Hoogte startplaats 480 m
245 m

Algemeen

Reglement

Officiële B.V.V.F.-vliegplaats. De startplaatsen zijn voorwerp van een overeenkomst tussen de BVVF en de gemeente Stavelot. De landing wordt gratis ter onzer beschikking gesteld door het hotel-restaurant «Le Val de la Cascade». De club Sensation’Ailes Parapente Club de Coo heeft er het beheer over voor wat betreft het respecteren van de omgeving en de netheid van de vliegplaats.

We vragen u dus om:
- er uw afval, blikjes, enz... niet achter te laten;
- de afsluitingen niet te beschadigen en de poort terug dicht te doen op de landingsplaats;
- geen vuur te maken en niet te roken op de startplaats (heel droog en brandbaar gras);
- geen bomen te kappen !!!!
- te parkeren te Coo en samen met anderen naar boven te rijden of met de stoeltjeslift naar boven te gaan;
- niet parkeren op de parking van het gastenverblijf bovenop het plateau van Ster, maar wel op de officiële parking;
- niet parkeren in de weiden, noch voor de toegangen tot deze weiden;
- uw snelheid te matigen in het dorp van Ster (aanwezigheid van vele kinderen);
- plaats te laten voor de doorgang van landbouwmachines op de wegen in de omgeving;
- de weg naar de landing niet te blokkeren en te keren op de aangelegde parking;
- een pint te pakken of iets te eten in de «Val de la Cascade» vooraleer naar huis te rijden, het is de enige manier waarop we de eigenaar kunnen bedanken.

Luchtruim

Voor de afstandsvluchten vanaf de Weststart:

Deze paar lijnen geven u een overzicht van de de routes die u kan vliegen, afhankelijk van de wind en de luchtvaartreglementering, die u moet naleven tijdens uw overlandvlucht.
Afhankelijk van de wind gaat u richting NO, O of ZO vliegen.

De eerste moeilijkheid ligt niet ver weg, want ter hoogte van de lijn die gevormd wordt door de dorpen van Hockai, Bellevaux en Francheville, dus op minder dan 10 km van de start voor Malmédy, vliegt u  in de GEREGLEMENTEERDE ZONE TRA 28 B  (FL105/ GND) en een beetje verder in de zone TRA 28 A (FL105/ GND).
Deze TRA-zones (Temporary Reserved Areas) zijn zones van tijdelijke militaire activiteit, waar vliegtuigen kunnen vliegen onder 4500ft (1371 m) AMSL en waar DRONES kunnen overvliegen, wat bijzonder GEVAARLIJK is omdat deze vliegtuigen zonder piloot u absoluut niet kunnen zien.  Ga dus steeds na of deze zones niet geactiveerd werden vooraleer er zich in te begeven.
Deze zone is eveneens een zone LFA 03 (Low Flying Area : 500 / 250 ft AGL) en HTA 03 (HelicopterTraining Area 250 ft AGL / GND) waar jachtvliegtuigen, transportvliegtuigen en helikopters op lage hoogte kunnen vliegen tijdens TLP-oefeningen (Tactical Leadership Program) ttz. op specifieke data (zie Fly N°58).
Noteer ook dat de startplaatsen van Coo zich bevinden in de zones LFA 02 en HTA 02  (HelicopterTraining Area 250 ft AGL / GND), die aan dezelfde criteria beantwoorden.

Men moet ook de zone EBR04 (Restricted Area : FL170 / GND) rond het vliegveld van Elsenborn noteren, die we nooit mogen binnenvliegen.

Indien u de Duitse grens overvliegt, vliegt u in het NO of in het O de FIR van Düsseldorf binnen en in het ZO tussen 1000 en 2500 voet AMSL in de FIR van Frankfurt.

Startplaats

WEST-start :
GPS-coördinaten: N 50°23’55.2’’-E005°53’16.3’’
Startrichting: W tot NNW
Hoogteverschil: 245 m
Elevatie start: +/- 480 m AMSL
Start: de grootste van België, samen met Trooz. Groot grasveld, redelijke plat bovenaan en daarna zeer steil, wat toelaat om zonder al te veel problemen of turbulenties te toplanden (als er niet te veel volk is). Men moet echter op zijn hoede zijn voor de bomenrij onderaan de startplaats. Het is beter om niet te starten bij nulwind of zijwind (ZW of NW).

 

Landing

Coo beschikt over 3 officiële landingsplaatsen. De WEST, de ZUID (nieuw terrein sinds november 2017) en een heel grote toplanding (plus een zone waar toplandingen getolereerd worden).

De 3 landingsterreinen zijn goed zichtbaar op het volgende Google Earth-beeld (déco = start; ouest = west; atterro = landing; sud = zuid; sommet = toplanding; interdit = verboden):

Er zijn enkele regels na te leven voor de verschillende landingsplaatsen:

WEST-landing:

Voor de westlandingsplaats is er een overeenkomst met het bedrijf dat luchtdopen doet (kleine gele helikopter). Wanneer deze actief is (dus niet elke dag), is het verkieslijk om op het einde van het landingsterrein te gaan landen, na de gele lijn (zie foto Google Earth).

ZUID-landing:

2 belangrijke regels:

  • Er is een mast met een windzak en ook een tweede mast. WANNEER op deze tweede mast een RODE VLAG gehesen is, is het VERBODEN om deze landingsplaats te gebruiken. Dit zal slechts enkele keren per jaar gebeuren, bijvoorbeeld als het hooi hoog staat. Men moet dan landen op de WEST-landing of een toplanding maken. Ga dus steeds langs het landingsterrein vooraleer naar boven te gaan om te vliegen.
  • Het is VERBODEN om te landen in het grote veld net voor de ZUID-landing (zie rode zone op de foto).

Gevaren

WEST-start:

  • De bomenrij beneden aan de start.
  • De stoeltjeslift van PlopsaCoo alsook de uitkijktoren.
  • De afstand tussen de start en de landing ! Blijf niet te lang "krabben" (in het dorp of op de weg landen is werkelijk geen goede reclame voor de Vrije Vlucht: het is al meermaals gebeurd !).
  • De hoogspanningslijn van de spoorlijn die langs de weg naast het landingsterrein loopt.
  • Maar vooral de rivier die zich op +/- 100 meter van de waterval bevindt (stel u zich voor wat er zou gebeuren indien u zich door de stroming zou laten meevoeren !!!).
  • De andere piloten, op drukke dagen.