Coo Zuid

GPS Coordinaten 50.39611°N 5.88806°E

S (180°-210°)
Praktijk Hang Gliding / Paragliding
Type vlucht Vols thermodynamiques (site classique)
Openingsdata 07 November - 07 November
Hoogte startplaats 480 m
Hoogteverschil 245 m

Algemeen

Reglement

Officiële B.V.V.F.-vliegplaats. De startplaatsen zijn voorwerp van een overeenkomst tussen de BVVF en de gemeente Stavelot. De landing wordt gratis ter onzer beschikking gesteld door het hotel-restaurant «Le Val de la Cascade». De club Sensation’Ailes Parapente Club de Coo heeft er het beheer over voor wat betreft het respecteren van de omgeving en de netheid van de vliegplaats.

We vragen u dus om:
- er uw afval, blikjes, enz... niet achter te laten;
- de afsluitingen niet te beschadigen en de poort terug dicht te doen op de landingsplaats;
- geen vuur te maken en niet te roken op de startplaats (heel droog en brandbaar gras);
- geen bomen te kappen !!!!
- te parkeren te Coo en samen met anderen naar boven te rijden of met de stoeltjeslift naar boven te gaan;
- niet parkeren op de parking van het gastenverblijf bovenop het plateau van Ster, maar wel op de officiële parking;
- niet parkeren in de weiden, noch voor de toegangen tot deze weiden;
- uw snelheid te matigen in het dorp van Ster (aanwezigheid van vele kinderen);
- plaats te laten voor de doorgang van landbouwmachines op de wegen in de omgeving;
- de weg naar de landing niet te blokkeren en te keren op de aangelegde parking;
- een pint te pakken of iets te eten in de «Val de la Cascade» vooraleer naar huis te rijden, het is de enige manier waarop we de eigenaar kunnen bedanken.

Luchtruim

Voor de afstandsvluchten vanaf de Zuidstart:
Deze paar lijnen geven u een overzicht van de de routes die u kan vliegen, afhankelijk van de wind en de luchtvaartreglementering, die u moet naleven tijdens uw overlandvlucht.
Afhankelijk van de wind, gaat u richting NNW, N of NO vliegen.
Op enkele kilometers van de vliegplaats (na de kam van Malchamps), komt u het vliegveld van Spa - La Sauvenière tegen, waar er vliegtuigen en helikopters vliegen, maar waar er ook parachutistendroppings gebeuren !!! Op expliciete vraag van Spa, gelieve deze zone te vermijden, zelfs al is er geen enkele reglementering die ons dit oplegt. Het gaat er meer om de goede relaties met hen te behouden.
In het NO komt u in de zones TRA 28 B  en TRA 28 A en een beetje verder is er de voorbehouden zone (restricted airea) EBR04 . Nadien heeft u de vlieghavens van Düren en van Düsseldorf en hun bijhorende CTR's en TMA's.
Meer naar het NNW of Noorden, moet men na Verviers eerst opletten om de TMA van Liège Bierset niet binnen te vliegen, en daarna de TMA's en CTR's van  Maastricht en Geilenkirchen.

Noteer ook dat de startplaatsen van Coo zich bevinden in de zones LFA 02 en HTA 02  (HelicopterTraining Area 250 ft AGL / GND) waar jachtvliegtuigen, transportvliegtuigen en helikopters op lage hoogte kunnen vliegen tijdens TLP-oefeningen (Tactical Leadership Program) ttz. op specifieke data (zie NOTAMS).

Startplaats

ZUIDSTART :
GPS-coördinaten: N 50°23’46.3’’-E005°53’17.2’’
Startrichting: Z tot ZZW
Hoogteverschil: 245 m
Elevatie start: +/- 480 m AMSL.
Start: gang van 30 m breed en 100 m lang in het woud, vol op het zuiden gericht. Zoals vaak bij dit soort startplaatsen, word de wind vaak gekanaliseerd, zelfs al komt hij niet echt vanuit het zuiden. Dit is over het algemeen het geval wanneer er zuidoostenwind staat, die pal op de start lijkt te staan. Men moet zich hoeden voor deze omstandigheden, de windrichting nagaan via het PIouPiou-weerstation op het plateau, de drift van de wolken of op het plateau van Ster zelf, en in voorkomend geval niet starten want de startplaats is dan heel turbulent want ze ligt dan "onder de wind" van de Oostenhelling  (meerdere parapentisten zijn al in de bomen onderaan de start beland).

Landing

Coo beschikt over 3 officiële landingsplaatsen. De WEST, de ZUID (nieuw terrein sinds november 2017) en een heel grote toplanding (plus een zone waar toplandingen getolereerd worden).

De 3 landingsterreinen zijn goed zichtbaar op het volgende Google Earth-beeld (déco = start; ouest = west; atterro = landing; sud = zuid; sommet = toplanding; interdit = verboden):

Er zijn enkele regels na te leven voor de verschillende landingsplaatsen:

WEST-landing:

Voor de westlandingsplaats is er een overeenkomst met het bedrijf dat luchtdopen doet (kleine gele helikopter). Wanneer deze actief is (dus niet elke dag), is het verkieslijk om op het einde van het landingsterrein te gaan landen, na de gele lijn (zie foto Google Earth).

ZUID-landing:

2 belangrijke regels:

  • Er is een mast met een windzak en ook een tweede mast. WANNEER op deze tweede mast een RODE VLAG gehesen is, is het VERBODEN om deze landingsplaats te gebruiken. Dit zal slechts enkele keren per jaar gebeuren, bijvoorbeeld als het hooi hoog staat. Men moet dan landen op de WEST-landing of een toplanding maken. Ga dus steeds langs het landingsterrein vooraleer naar boven te gaan om te vliegen.
  • Het is VERBODEN om te landen in het grote veld net voor de ZUID-landing (zie rode zone op de foto).

Gevaren

ZUIDSTART:

  • Harde wind en ZO-wind.
  • De venturi links van de start.
  • De afstand tussen de start en de WEST-landing als de ZUID-landing niet gebruikt kan worden. Blijf niet te lang "krabben" (in het dorp of op de weg landen is werkelijk geen goede reclame voor de Vrije Vlucht: het is al meermaals gebeurd !).
  • De hoogspanningslijn van de spoorlijn die langs de weg naast het landingsterrein loopt.
  • Maar vooral de rivier die zich op +/- 100 meter van de waterval bevindt (stel u zich voor wat er zou gebeuren indien u zich door de stroming zou laten meevoeren !!!).
  • De andere piloten, op drukke dagen.